Tuesday 29 September 2015

Cuaca dan bahasa bukan penghalang

Hari ni hari isnin
Hari jerebu

Universiti dapat cuti kecuali fakulti aku
Takpe aku tak kisah

Bak kata doktor aku
Ya aku terharu
Sangat terharu

Jadi pagi pagi aku gerak awal dari sungai buloh ke hospital selayang
Nak elak jem orang kata

Tapi cerita dia aku pergi klinik ortho tadi 
Doktor kata pesakit hari ni ada 300 orang
Ramai memang ramai

Apa yang menarik aku nak cerita
Ada seorang wanita berumur linkungan 60 tahun
Berbadan agak besar
Datang dengan 2 orang anak perempuan 

Beliau datang sebab sakit kaki
Beliau tak reti bercakap melayu atau ingeris
Jadi komunikasi antara doktor dengan pesakit agak terganggu

Penat anak anak beliau cuba untuk terjemahkan kat doktor

Aku perhati doktor pun mengaru kepala

Lawak
Tapi aku tak gelak

Aku sangat respek kat doktor tu tabah untuk cuba memahami dan beri rawatan yang terbaik

Semoga semua doktor seperti beliau
Berkhidmat untuk masyarakat

Dan semoga aku juga begitu
Menjadi doktor ummah

No comments: